HTML

Balkánblog

Hogy miről is szól ez a blog? Európa egyik legszebb, de mindenképpen legváltozatosabb részéről, Ljubljanatól egész Athénig. Persze az igazán izgalmas részek ezek között helyezkednek el;)

Friss topikok

Linkblog

Macedónia, Albánia, Montenegró - Két hét a Balkánon: 8.nap Donji Štoj - Lovćen - Krštac-hágó - Rijeka Crnojevica - Donji Štoj

2011.03.10. 20:38 :: adamnfl

8.nap

Az első montenegrói reggelen igen korán keltünk, s indultunk útnak a montenegróiak szent hegye, a Lovćen felé. Bar-ban egy szupermarketben feltankoltunk a túrára, s hát semmi sem volt olcsóbb, mint itthon, de ez betudható a tengerpart közelségének is szerintem. Útközben azután sorban tárultak elénk a tengerpart szebbnél szebb települései: Sutomore, Petrovac na Moru, Sveti Stefan.

Valamivel Budva előtt kanyarodtunk le a tengerparti útról (az óváros látható a képen), majd komoly emelkedők után értünk el Cetinjébe, amely sok más településhez hasonlóan szintén volt Montenegró fővárosa annak idején.

Elmondható ez mondjuk Danilovgradról, Barról, Budváról, Kotorról, Podgoricáról, Rijeka Crnojevicáról és a lista még nem is teljes. Cetinje után hajtűkanyarok tucatjai után értünk el a Njegoš-mauzóleum alatt levő parkolóba. II. Petar Petrović Njegoš király emlékműve egy hihetetlenül látványos hegy tetején található. A király még életében kijelölte mauzóleuma helyét. Azért nem a szomszédos, kb. 100 méterrel magasabb hegyre (Štirovnik) temetkezett, mert úgy gondolta, hogy később még jönni fog egy nála is nagyobb király, s az lesz az ő helye. Hát nem ez történt. A fedett lépcsősoron közvetlenül az emlékmű bejáratához lehet jutni.

Csoportos jeggyel 3 euró volt a belépő.

Megérte mindenképpen: na nem a király egyszerű sírja miatt, hanem az épület mögött levő kilátópontból megcsodálható panoráma miatt.

Miután lementünk vissza a parkolóhoz túrázni indultunk a Krštac-hágó felé.

Szokatlan módon a túra első felében végig lefelé mentünk, visszafelé meg csak felfelé. Körülbelül 1600 méterről 900 méterig kellett leereszkednünk. A táj gyönyörű volt, és egy kis falun is átmentünk, ahol a nyári hőségben nemigen volt mozgás sehol.

Mielőtt a hágóról kimentünk volna a sziklákhoz megcsodálni fentről a Kotori-öblöt, még betértünk egy vendéglőbe. Egy pivo (sör) elmondhatatlanul jól esik egy ilyen nyári menetelés közben. Ami igazán elmondhatatlanul szép és lenyűgöző viszont az a kilátás, ami az embert fogadja kb. 8-900 méterrel Kotor felett. Bár a Nap pont szemből sütött a képeken így is lehet látni, milyen nagyszerű hely ez.

Nehezen búcsút vettünk a kotori látképtől és visszaindultunk a hegyre.

Buszunk - miközben mi sétáltunk - lejjebb jött, így legalább annyival is kevesebbet kellett felfelé másznunk. A társaság nagyrészét igencsak kikészítette a meredek hegyoldal, de nekem nem okozott különösebb problémát.

Naplemente környékén értünk fel, bár ez a naplemente csak azt jelentette, hogy a Nap lement a Štirovnik mögött, a tényleges besötétedésig még több, mint egy óra hátra volt. Miután mindenki megérkezett a nap utolsó látnivalója, Rijeka Crnojevica felé vettük az irányt.

Megálltunk a településen is, ahol csináltunk pár képet a híres hídról. Mivel időnk nem túl sok maradt, ezért a folyókanyarulatig levő három kilométert busszal tettük meg. Éppen időben jöttünk, nagyjából 10 perccel besötétedés előtt. Innen jól lehetett látni azokat a szigeteket is, amelyek mellett előző nap elhajókáztunk.

Miután mindenki kifotózta magát szépen lassan ismét a tengerpart felé vettük az irányt. Mivel olyan szűk volt az út, hogy megfordulni nem tudtunk, ezért Podgoricán keresztül kellett mennünk, ami elég nagy kerülő volt. Este aztán persze most sem maradhatott ki a sétálgatás, bár legalább negyedórányi sétára voltak a forgalmas éttermek, szórakozóhelyek, megérte azért besétálni. Ezalatt Zolival kicseréltük élményeinket a nappal kapcsolatban: amíg mi a hegyekben kirándultunk ő a tengerparton pihente ki az addigi napok fáradalmait. Másnap a kéthetes túra szerintem legjobb napja következett.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.