HTML

Balkánblog

Hogy miről is szól ez a blog? Európa egyik legszebb, de mindenképpen legváltozatosabb részéről, Ljubljanatól egész Athénig. Persze az igazán izgalmas részek ezek között helyezkednek el;)

Friss topikok

Linkblog

Macedónia, Albánia, Montenegró - Két hét a Balkánon: 9.nap Donji Štoj - Sveti Stefan - Kotor - Perast - Budva - Donji Štoj

2011.03.11. 19:00 :: adamnfl

9.nap

Aznap a délelőtt a pihenés jegyében telt: mindenki azt csinált, amit csak akart. Persze a társaság nagyobb része kihasználta, hogy Montenegró leghosszabb homokos tengerpartja (Velika plaža) karnyújtásnyira volt csak, így csobbantunk egy jót az ország legdélebbi tengerparti szakaszán. Feltűnően sok albán volt, sokan ezt a részét már nem is annyira szeretik Montenegrónak, mondván, hogy túl erős az albán hatás. Rengeteg fiatal volt, Zoli barátom észre is vett egy szemrevaló huszonöt-harminc év körüli nőt, aki az öt(!) gyerekéhez sétált ki éppen a partra a vízből. Nagyon másak a népesedési statisztikák az albánoknál, mint nálunk, de erről már volt szó. Dél körül indultunk el a busszal, s első megállónk Sveti Stefan volt, ahol egy fotószünet erejéig álltunk csak meg.

Szépen néz ki nagyon, nem véletlen, hogy hírességek egész sora szokott ott nyaralni, legutóbb Ronaldinho-ról hallottam evvel kapcsolatban.

Mielőtt Kotorba értünk volna egy hosszabb alagúton mentünk át, hogy aztán közvetlenül Európa talán legszebb fekvésű városában találjuk magunkat. Kotor a történelem folyamán tartozott a rómaiakhoz, a bolgár cárhoz, a bosnyák királyhoz, évszázadokig a velenceiekhez, szerbekhez, törökökhöz, a franciákhoz, az olaszokhoz, az Osztrák-Magyar Monarchiához, míg 1918 óta Jugoszláviához, s így utódállamához, Montenegróhoz. Egészen elképesztő.

Jóformán aki arra járt elfoglalta Kotort, de körbetekintve ezen nem is lehet csodálkozni. A busz az óváros kapujánál tett ki minket, s innen mindenki ment amerre látott.

Valamivel több, mint három óránk volt szétnézni. A többiek egy része felmászott a várba is, azonban nekem nem volt kedvem: túl sok idő ment volna el ezzel, és így is annyi látnivalót rejteget a város.

Hangulatos kis utcák jellemzik az óvárost, szűk kis sikátorokkal és kiülős éttermekkel, azonban ezek árfekvése már nem az én pénztárcámra volt szabva.

Miután körbenéztem az óvárosban kijöttem a várkapun, majd szétnéztem másfelé is.

Hihetetlen helyen fekszik ez a város! Ez járt végig a fejemben.

Készítettem pár érdekes képet is: az óváros nemmindennapi kukásautójáról, és egy régi időket idéző gyászjelentésről.

Később a kikötőben sétálgatva két dolog tűnik fel az embernek:

egyrészt rengeteg sokárbocos vitorlás is van, másrészt a luxushajók felségjelzése a legtöbb esetben panamai, kajmán-szigeteki, stb. volt.

Szerintem mindenki tudja, hogy ezeknek a hajóknak semmi közük Közép-Amerikához vagy a karibi-térséghez.

Kotorban három napot is simán el lehet tölteni annyira csodás város, de nekünk sajnos csak három óra jutott. Öt óra környékén indultunk tovább az öböl bejáratánál fekvő kis településre, Perastra, aminek nagyrészét az angolok felvásárolták. Két kis szigete közül az egyik mesterséges: amikor a falu összeveszett az egyházzal, a lakosság mesterségesen épített egy másik szigetet az eredeti mellé.

Nagyszerű időben voltunk ott, a Nap épp lenyugodni készült, s kitűnően megvilágította a környező hegyeket.

Életemben először itt láttam narancsfát, kivit pedig még reggel a kempingünkben.

Amikor Perasttól búcsút vettünk végig az járt a fejemben, hogy ide jövőre vissza kell jönnöm mindenképpen.

Sajnos, mire a busszal Kotoron át Budvába értünk már lement a Nap. Bő egy óránk maradt erre a városra, azonban ez is bőven elég volt ahhoz, hogy hihetetlen hatást gyakoroljon rám. Ennyi embert, akik a tengerparttal párhuzamos sétálóutcákon sétálgatott, még egy városban se láttam este. Ez aztán az éjszakai élet.

Jóformán mozdulni nem lehetett egyes részeken. Az óváros falai között a citadellára is fel akartunk menni, de a képen látható hölgy közölte, hogy sajnos ez két euróba fájna. Ez még tűrhető összeg lett volna, csak nem este kilenckor, amikor már semmit se lehet látni, úgyhogy ez most kimaradt.

Viszont a hölgyről csináltam egy képet, csak úgy, poénból, azt hittem megharagszik kicsit, de még meg is köszönte, ami kicsit meglepett. Végig nagyon barátságos helyiekkel találkoztunk csakis, de ez mindhárom országra elmondható. A kikötőben tucatjával álltak a luxusyachtok, amelyről többnyire orosz szavak hallatszottak le. Nem véletlenül: ha jól tudom Montenegró az egyetlen déli tengerparti ország Európában, ahová az oroszoknak nem kell vízum.

Valószínűleg ez is közrejátszhat abban, hogy most már több, mint 10 000 orosznak van ingatlanja Montenegróban, ami egy ilyen kis ország esetében azért elég komoly.

Láttam olyan plakátokat is, ahol a szerb mellett oroszul is ki voltak írva a dolgok. Befektetőkből nincs hiány: a Budva melletti Bećići-n hatalmas piramis alakú hotelt éptenek éppen. Budva és közvetlen környéke Montenegró legdrágább és legfelkapottabb része, nem véletlen, hogy Madonna koncert is volt itt két-három éve.

Rengeteg topmodell külsejű hölgy sétálgatott fel-alá a sétányokon, olyat is hallottam, hogy távoli helyekről is jönnek ide, hátha összeszednek maguknak valami milliárdos orosz pénzembert. Visszasétáltunk a Slovenska Plaža-n a buszhoz, és este tíz óra környékén fájó búcsút vettünk a várostól. Ez volt az utolsó esténk a montenegrói tengerparton. Sokáig emlékezetes fog maradni ez a nap, mivel a délelőtti tengerparti semmittevés és a délutáni városnézések szinte tökéletes kombinációt alkottak.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.04.14. 23:12:17

Helló! Lesz még bejegyzés, ugye?

colored.white.stripes 2011.05.24. 21:34:42

Végigolvastam. Tetszik! Főleg az Albániáról szóló rész. Nem jártam még ott. Köszi.
Jó hely ez a Balkán!
Várom a további bejegyzéseket.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.05.24. 23:36:49

@bikmakk: jaj ne haragudj, nem vettem észre hogy irtál:) remélhetőleg majd lesz igen, de az elkövetkező hetekben még biztos a szakdolgozat-záróvizsga-diploma háromszög fogságában leszek:( Amúgy a koszovói túra elképesztően jó volt!!! Nagyon nyugis most minden...még Mitrovica is...:)

@colored.white.stripes: igen, egyértelműen számomra az albánok lakta részek a legizgalmasabbak a Balkánon, mert annyira más kultúrát képviselnek, mint mi magyarok:) Albánia - csakúgy mint Koszovó - nagy élmény volt:)))

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.05.25. 00:22:04

@adamnfl: képeket nyomd fel, aztán a szöveget ráérsz alátenni... :)

(csak vicc volt, take your time, sok sikert a diplomához.)

bubastis2 2011.06.16. 23:13:39

Na jó-jó, és a koszovói út mikor kerül fel ide?!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.06.28. 12:22:27

Mi nemsokára megyünk egy ilyen útra (lehet, hogy ugyanerre?), így jó volt, hogy rátaláltam a blogodra. Sok hasznos infóra is találtam, úgyhogy kösz&riszpekt. Izgi lesz. :)))